Friday, March 20, 2015

Cercetarea de marketing în bancă

Cercetarea de marketing presupune necesitatea utilizării unei abordări complexe şi anume:

  • Studiul, analiza evaluarea tuturor elementelor şi factorilor, care influenţează tendinţele de dezvoltare, structura şi caracterul relaţiilor existente pe o piaţă dată, aleasă pentru cercetare şi interdependenţa acestora;
  • Determinarea particularităţilor unei pieţi determinate în interdependenţă de starea şi tendinţele de dezvoltare a conjuncturii altor pieţe;
  • Analiza tuturor factorilor interni şi externi, care influenţează activitatea băncii. 
În dependenţă de scopurile şi problemele propuse cercetarea de marketing poate fi:
  • de o singură dată-se efectuează pentru evaluarea unor probleme concrete şi elaborarea unor decizii strategice privind întrebările legate de produsele noi bancare;
  • cercetarea curentă de marketing-care se efectuează în continuu, asigură o legatură inversă cu piaţa. Datele obţinute se analizează şi se informează conducerea (calculele).

Pot fi evidenţiate cîteva tipuri-birou, la faţa locului, metoda realizării de probă (cînd lipsesc datele necesare despre piaţă) şi menţinerea contactului personal cu clientul.

Instrumentele esenţiale ale cercetării de marketing sunt analiza, supravegherea pieţei şi prognozarea pieţei.

Analiza pieţei reprezintă determinarea situaţiei pieţei şi a posibilităţilor de realizare la un moment dat. Principalele probleme ale analizei reprezintă determinarea poziţiei concurenţiale a instituţiilor creditare pe piaţă (capacitatea concurenţei şi facilitaţile concurenţilor).

Dacă analiza pieţei reprezintă drept o fotografie de moment a pieţei, atunci supravegherea pieţei reprezintă urmărirea sistematică a situaţiei pieţei în scopul de a determina schimbările conjunctural, tendinţele pieţei ş. a.

Cercetarea pieţei produselor bancare cuprinde analiza necesităţilor consumatorilor potenţiali, a ofertei care concurează pe piaţă, a activităţii subiecţilor pieţei, a publicităţii. Cercetarea posibilităţilor interne a băncii include analiza activităţii ei, a cheltuielilor privind producerea produselor bancare, stimulare şi publicitate, a necesităţilor viitoare ale băncii. Deci, în cazul cercetărilor de marketing o importanţă deosebită se atribuie determinării posibilităţilor nemijlocite ale instituţiilor creditare (ex. pentru a crea condiţii favorabile pentru penetrarea unui produs sau serviciu, dar în baza unor tradiţii istorice, cultură intrenă, insuficiente resurse monetare şi de muncă banca nu va fi în stare să se folosească de aceste posibilităţi).

Un rol important în elaborarea unui produs nou îl joacă succesele sau insuccesele precedente ale băncii.

Principalele surse de informaţie pentru efectuarea cercetărilor de marketing a pieţei sunt: materialele statistice, informaţia obţinută de la clienţi, organe specializate, angajaţii altor bănci, datele din mijloacele de informare în masă (reviste, televizor, radiou), dări de seamă,   materiale publicitare etc. Important este de a menţiona, că precizia cercetărilor depinde de mulţi factori, printre care putem menţiona volumul extrasului informaţional, selecţia grupei reprezentative, modul de colectare a datelor,  metodele de iniţiere a contractelor ş. a.

Selecţia surselor despre macromediul băncii se efectuează avînd în vedere gradul de încredere în sursa dată(părerea specialiştilor competenţi, dări de seamă bursiere, buletine informaţionale, articole din reviste specializate ş. a. efectuînd selectarea informaţiei suplimentare pentru scopuri concrete, nu trebuie de uitat despre acţiunile adăugătoare care pot include sistema de culegere a datelor prin audierea auditoriilor de contact, realizările experimentale a produselor bancare ş. a.

Informaţia internă a băncii permite de a evalua starea financiară a clienţilor bănci, tipurile produselor bancare oferite clienţilor, cheltuielile relative pentru acordarea unui serviciu concret şi profitul obţinut de la realizarea lui.

O etapă importantă a cercetărilor de marketing reprezintă analiza informaţiei culese. Studierea datelor culese presupune sistematizarea informaţiei, prelucrarea ei cu ajutorul metodelor matematice şi statistice şi a calculelor moderne, precum şi prezentarea rezultatelor cercetărilor sub formă de dări de seamă.

No comments:

Post a Comment