Friday, March 20, 2015

Comportamentul clientului bancar

Marketingul abordează noţiunea de comportament al consumatorului ca “conduita oamenilor în cazul cumpărării şi / sau consumului de bunuri şi servicii“.

Sistematizarea comportamentului consumatorului putem puncta câteva aspecte esenţiale, definitorii pentru comportamentul consumatorului:

  1. comportamentul consumatorului este un sistem complex de manifestări, atitudini, motivaţii, decizii;
  2. dezvoltarea individualităţii omului atât pe cale naturală, cât şi prin educaţie, se reflectă în comportarea lui prin preferinţe, antipatii, credinţe, atitudini şi valori, poziţie ocupată în societate, anturajul frecventat, etc. Astfel prin combinarea circumstanţelor individuale şi a psihologiei se vor influenţa deciziile de cumpărare ale fiecărui individ;
  3. comportamentul consumatorului este dinamic, atât datorită evoluţiei în timp a generaţiei de consumatori confruntaţi cu schimbările pe care ei le produc, cât şi datorită apariţiei de noi factori ce influenţează direct comportamentul acestora. Modificarea în timp, determină pe producători să monitorizeze permanent clienţii pentru a avea siguranţa unei percepţii reale, corecte;
  4. comportamentul consumatorilor determină interacţiuni şi de aceea este important de ştiut “ ce cred consumatorii (percepţie), ce simt (impresie) şi ce fac (conduită), care sunt lucrurile şi locurile care influenţează.
  5. comportamentul consumatorului este reacţia individului la diferite variabile endogene şi exogene.
  6. comportamentul consumatorilor determină schimburi între oameni şi de aceea “ în cazul relaţiei dintre consumator care dimensionează cererea şi producător, care dimensionează oferta pe piaţă, cunoaşterea reciprocă este esenţială atât în procesul de cumpărare, cât şi în cel al producţiei de bunuri şi servicii “ .
  7. comportamentul consumatorului, implică acţiuni succesive sau concomitente pentru selectarea unei alternative sau alteia, concretizate în decizii.
  8. sfera comportamentului consumatorului se lărgeşte, mai ales datorită dezvoltării şi diversificării sectorului serviciilor în sfera nelucrativă. Ca urmare “ în acceptiunea actuală a marketingului social, comportamentul consumatorului presupune o astfel de abordare cuprinzătoare care exprimă poziţia oamenilor, în această calitate, faţă de toate bunurile materiale şi imateriale apărute în consumul final”.

Analiza factorilor care influențează comportamentul consumatorului:

  1. factori individuali ai comportamentului consumatorului, care includ: nevoile şi motivaţiile, personalitatea şi imaginea despre sine, stilul de viaţă, atitudinile şi preferinţele;
  2. factori sociali, reprezentaţi de: familie, grupuri de referinţă şi lideri de opinie, rol şi statut social, clase sociale;
  3. factori culturali.

Asupra comportamentului consumatorului de produse bancare se exercita o multitudine de factori de influenta:

  • factorii psihologici
  • factorii situationali (ambianta fizica, ambianta sociala, perspective temporala, utilitatea intentionata si dispozitia sufleteasca)
  • factori tehnologici
  • mix de marketing (produd, prêt, promovare, plasament) 
  • factori economici
  • factori socio-culturali

Motivele de cumparare ale produselor bancare:

  1. Profit, cistig, rentabilitate
  2. Rationalizare, comoditate
  3. Reputatie, imagine, prestigiu
  4. Asistenta sociala, asistenta in favoarea altora
  5. Sanatate, confort; Curiozitate, dorinta de cunoastere, imitare; Securitate.

No comments:

Post a Comment