Marketingul bancar reprezintă totalitatea acţiunilor întreprinse de banca în vederea investigării şi cercetării pieţei, adaptarea produselor şi serviciilor la cerinţele pieţei sau a segmentelor de piaţă deţinute sau pe care intenţioneaza să pătrundă, crearea, promovarea şi lansarea unor produse noi, influenţarea pieţei şi a clientelei, cu scopul realizării obiectivelor imediate sau de perspectivă ale bancii.
Într-o formulare concisă se poate afirma că marketingul bancar reprezintă managementul proceselor care conduc la satisfacerea necesităţilor financiare ale clienţilor, într-o manieră profitabilă pentru bancă.
O multitudine de factori interconectaţi au favorizat apariţia marketingului în activitatea bancară: dezvoltarea marketingului general, cu aplicabilitate largă în toate domeniile de activitate, intensificarea concurenţei, diversificarea nevoilor de produse şi servicii bancare, modificarea stilurilor de viaţă şi creşterea exigenţelor consumatorilor, apariţia unor noi produse revoluţionare pentru economisire, creditare şi transferuri, adoptarea rapidă de către bănci a tehnologiei de vârf, introducerea politicilor monetare liberale şi nu în ultimul rând, globalizarea mondială.
Adoptarea conceptului de marketing, ca bază a ansamblului deciziilor strategice şi tactice care se adoptă în procesul de conducere şi în existenţa băncii, ar presupune luarea în considerare a patru elemente:
Se poate afirma că adoptarea unei politici orientată spre marketing în cadrul unei bănci presupune următoarele:
Într-o formulare concisă se poate afirma că marketingul bancar reprezintă managementul proceselor care conduc la satisfacerea necesităţilor financiare ale clienţilor, într-o manieră profitabilă pentru bancă.
O multitudine de factori interconectaţi au favorizat apariţia marketingului în activitatea bancară: dezvoltarea marketingului general, cu aplicabilitate largă în toate domeniile de activitate, intensificarea concurenţei, diversificarea nevoilor de produse şi servicii bancare, modificarea stilurilor de viaţă şi creşterea exigenţelor consumatorilor, apariţia unor noi produse revoluţionare pentru economisire, creditare şi transferuri, adoptarea rapidă de către bănci a tehnologiei de vârf, introducerea politicilor monetare liberale şi nu în ultimul rând, globalizarea mondială.
Adoptarea conceptului de marketing, ca bază a ansamblului deciziilor strategice şi tactice care se adoptă în procesul de conducere şi în existenţa băncii, ar presupune luarea în considerare a patru elemente:
- satisfacerea dorinţelor clienţilor reprezintă un aspect vital al conceptului de marketing fără de care obiectivele financiare ale băncii nu ar putea fi îndeplinite;
- rentabilitatea presupune că satisfacerea clienţilor nu poate fi realizată cu orice cost, trebuind să existe un echilibru între gradul de îndeplinire a dorinţelor clienţilor şi câştigul realizat de pe urma efortului depus;
- cointeresarea angajaţilor subînţelege ca toţi angajaţii să înţeleagă importanţa marketingului şi să lucreze în spiritul conceptului de marketing. Acest lucru se poate face prin satisfacerea nevoilor angajaţilor, ei trebuind să devină conştienţi de importanţa controlului costurilor şi de cea a maximizării veniturilor;
- responsabilitatea socială presupune că banca trebuie să fie conştientă şi sensibilă la comunitatea şi mediul în care funcţionează. Banca deţine un rol extrem de important în societate şi, în consecinţă, trebuie să aibă un comportament responsabil.
Se poate afirma că adoptarea unei politici orientată spre marketing în cadrul unei bănci presupune următoarele:
- analiza necesităţilor diferitelor categorii de clienţi;
- identificarea necesităţilor mediului pe care banca este capabilă să le satisfacă din propriile resurse;
- identificarea modului cel mai eficient de satisfacere a acestor nevoi din punct de vedere al costurilor, dar şi de maximizare a profitului;
- anticiparea şi reacţionarea adecvată la schimbările din mediu.
No comments:
Post a Comment