Compartimentul de marketing reprezintă “acea formă (structură) organizatorică în cadrul unei unităţi economice ce are scopul de a coordona activităţile specializate, a căror desfăşurare propune un complex de instrumentare de marketing”.
Locul şi rolul lui în organizarea băncii sunt evidenţiate de: atribuţiile ce-i revin, relaţiile acestuia cu managementul şi celelalte compartimente, organizarea lui internă şi personalul cu care este încadrat.
Atribuţiile compartimentului de marketing – se exprimă printr-un complex de procese şi acţiuni prin care se înfăptuiesc relaţiile băncii cu mediul ambiant şi în special cu piaţa. Unele atribuţii ale compartimentului de marketing au caracter strategic, vizând elaborarea obiectivelor, a strategiilor de ansamblu sau concrete şi a tacticilor corespunzătoare, acestea fiind denumite şi atribuţii funcţionale, altele au caracter operaţional, de execuţie a mixului de marketing.
Practica a demonstrat că oricărui compartiment de marketing îi revin cel puţin următoarele atribuţii:
În funcţie de specificul fiecărei organizaţii, atri+buţiile compartimentului de marketing se pot extinde în vederea realizării cu maximă eficienţă a obiectivelor unităţii economice, rol important în acest sens având raporturile pe care compartimentul de marketing le are cu celelalte compartimente ale întreprinderii.
Compartimentul de marketing conține următoarele departamente:
Locul şi rolul lui în organizarea băncii sunt evidenţiate de: atribuţiile ce-i revin, relaţiile acestuia cu managementul şi celelalte compartimente, organizarea lui internă şi personalul cu care este încadrat.
Atribuţiile compartimentului de marketing – se exprimă printr-un complex de procese şi acţiuni prin care se înfăptuiesc relaţiile băncii cu mediul ambiant şi în special cu piaţa. Unele atribuţii ale compartimentului de marketing au caracter strategic, vizând elaborarea obiectivelor, a strategiilor de ansamblu sau concrete şi a tacticilor corespunzătoare, acestea fiind denumite şi atribuţii funcţionale, altele au caracter operaţional, de execuţie a mixului de marketing.
Practica a demonstrat că oricărui compartiment de marketing îi revin cel puţin următoarele atribuţii:
- elaborarea strategiilor de marketing, a programelor de marketing ce cuprind: obiective, strategii, tactici şi bugete corespunzătoare; coordonarea şi controlul îndeplinirii acestora.
- efectuarea cercetărilor de marketing care vizează conceperea şi exercitarea studiilor de piaţă, efectuarea previziunilor de marketing, cercetării pentru fundamentarea politicilor de marketing globale şi ale submixurilor de marketing. Ele se pot înfăptui de către o grupă de specialişti încadraţi în compartiment la “serviciul de studii”, sau solicitând firme specializate în elaborarea unor astfel de studii sau îmbinând cele două formule, apelând şi la specialiştii compartimentului şi la consultantul exterior.
- fundamentarea deciziilor, în acest caz îndeplinind rolul de coordonator al activităţii tuturor compartimentelor, analizând deciziile ce urmează a fi supuse adoptării de către conducere.
- vânzarea cu toate activităţile ce decurg de aici şi care se poate realiza fie printr-un “serviciu comercial” sau “serviciu de vânzări”, fie printr-o direcţie comercială independentă. Practica a validat eficienţa sporită a primei variante, întrucât asigură o mai bună coordonare a tuturor activităţilor.
- comunicaţia cu consumatorul real sau potenţial sub toate formele: publicitate, marchadising, relaţii publice, care se poate realiza atât cu personalul compartimentului cât şi cu prestatorii externi.
- atribuţii operaţionale, de execuţie în domeniul politicilor de produs, preţ, plasare (distribuţie), promovare, deci a submixurilor de marketing, ca şi în domeniul cercetării-dezvoltării, utilizării sistemelor informaţionale, serviciilor de marketing etc.
În funcţie de specificul fiecărei organizaţii, atri+buţiile compartimentului de marketing se pot extinde în vederea realizării cu maximă eficienţă a obiectivelor unităţii economice, rol important în acest sens având raporturile pe care compartimentul de marketing le are cu celelalte compartimente ale întreprinderii.
Compartimentul de marketing conține următoarele departamente:
- cercetarea fundamentală şi studii de marketing; funcţia: de a analiza clientela, nevoile sale, motivaţiile sale; de a pune la punct noile produse;
- gestiunea produselor şi reţelelor; funcţia: de a urmări produsele existente, de a adapta reţeaua de comercializare exigenţelor clientelei;
- activitatea promoţională; funcţia: acţiune publicitară, audio-vizuală;
- animarea personalului; funcţia: de a sensibiliza exploatanţii metodelor de marketing, comunicaţie, formare comercială;
- control financiar; funcţia: de a analiza costurile, de a controla rezultatele acţiunilor întreprinse.
No comments:
Post a Comment