Friday, March 20, 2015

Specificul pieţei produselor bancare

Piaţa produselor şi serviciilor bancare reprezintă totalitatea actelor de vânzare-cumpărare desfăşurate de bănci și clienţii lor, atât în postura de furnizori, cât şi de beneficiari de resurse monetare.

Piaţa bancară poate fi definită şi ca sfera de confruntare a ofertei de produse şi servicii bancare cu cererea pentru acestea.

Principalii indicatori cu ajutorul cărora se poate evalua piața produsului bancar sunt:

  • gradul de răspândire a unui anumit produs pe piață, determinat de numărul comparatorilor care achiziționează produsul dat într-o perioadă de timp determinată;
  • gradul de pătrundere a produsului în consum, determinat de frecvența medie a cumpărării și de dimensiunile cumpărărilor specifice acestuia;
  • viteza de difuzare a comercializării produsului pe piață, exprimată prin aria geografică acoperită prin vânzările produsului respectiv, într-un interval de timp dat;
  • numărul băncilor ce comercializează produsul analizat;
  • profilul clienților ce achiziționează produsul, determinat de caracteristicile socio-demografice, economice, profesionale sau sociale ale acestora;
  • imaginea produsului în rândul consumatorilor, ca urmare a sintezei reprezentărilor mentale a caracteristicilor sale.

Dimensiunile pieței de produse şi servicii bancare:
  1. aria pieţei - constituie spaţiul geografic unde apare nevoia şi din care se naşte cererea pentru produse şi servicii bancare; piaţa bancară apare ca fiind alcătuită din puncte fixe de ofertă în jurul cărora gravitează cererea până la o anumită distanţă denumită „aria de atracţie a cererii”;
  2. structura pieţei - reprezintă dimensiunea care ia în considerare o anumită diferenţiere a relaţiilor de piaţă; astfel, se disting următoarele categorii: piaţa monetară, piaţa valutară, piaţa propriu-zisă a produselor şi serviciilor bancare în cadrul căreia au loc relaţiile cu clienţii. De fapt structura pieţei se obţine prin segmentarea acesteia, adică divizarea pieţei utilizând anumite criterii de segmentare;
  3. capacitatea pieţei - este mărimea pieței exprimată prin indicatori specifici, de exemplu: volumul creditelor ipotecare, volumul depozitelor pe termen mediu etc.
  4. capacitatea potențială - reprezintă volumul maxim al vânzărilor pe care le-ar putea realiza o bancă într-un anumit interval de timp;
  5. cota de piață - reprezintă mărimea relativa a capacitații unei bănci, exprimând ponderea ce îi revine acesteia din piața bancară (cota activelor, cota capitalului etc. ).
Dezvoltarea activității de piață a băncii, respectiv extinderea profitabilă a pieței produselor sale, se realizează fie prin dezvoltare extensivă, fie prin dezvoltare intensive.

Dezvoltarea extensivă se realizează prin creșterea numărului comparatorilor produsului respectiv:
  • fie prin atragerea clienților altor bănci ce achiziționează produse similare;
  • fie prin câștigarea de noi cumpărători ce apelează pentru prima data la produsul în cauză. Ambele căi urmăresc să capteze nonconsumatorii relativi ai produsului analizat.
Dezvoltarea intensivă se realizează prin creșterea cantitativă sau valorică a cumpărăturii medii efectuate de o persoană și/sau prin mărirea frecvenței de cumpărare.

No comments:

Post a Comment