Obiectivele de marketing bancar exprimă ceea ce instituția financiară dorește să realizeze, ce rezultate vrea să obțină într-o perioadă determinata de timp. De obicei, se referă la rezultatele pe care le vor avea anumite produse sau servicii pe o piață, ținând cont de comportamentul consumatorilor pe acele piețe.
Stabilirea obiectivelor de marketing este cea mai importanta parte a planificării de marketing în bancă. Obiectivele de marketing trebuie să fie reale și cuantificabile: volum de vânzări, cota de piață, diversificarea canalelor de distribuție etc. De exemplu: lansarea pe o piață a unui produs și câștigarea unei de cote de piață de 10% pentru acel produs în decurs de doi ani.
Nu includ obiective în termeni de preț, distribuție sau publicitate – acestea din urmă fiind doar o parte a strategiei de marketing și fiind folosite pentru atingerea obiectivelor de marketing.
Având în vedere specificul activității de marketing în bancă, principalele obiective ale acestor instituții sunt:
În așa mod, obiectivele de marketing trebuie să se bazeze pe obiectivele financiare ale băncii.
În esenţă, marketingul îşi propune atât obiective economice, cât şi obiective psihologice. Obiectivele economice ale marketingului bancar sunt:
Obiectivele psihologice ale marketingului bancar sunt:
Principiile marketingului bancar sunt realizate prin satisfacţia clienţilor și obţinerea de profit. Aceste principii se referă la:
Unul dintre elementele centrale ale marketingului este mixul de marketing (4P+3P), prin care se definesc elementele pe care o organizaţie le poate controla şi care pot fi utilizate pentru satisfacerea nevoilor consumatorilor sau pentru o mai bună comunicare cu aceştia.
Stabilirea obiectivelor de marketing este cea mai importanta parte a planificării de marketing în bancă. Obiectivele de marketing trebuie să fie reale și cuantificabile: volum de vânzări, cota de piață, diversificarea canalelor de distribuție etc. De exemplu: lansarea pe o piață a unui produs și câștigarea unei de cote de piață de 10% pentru acel produs în decurs de doi ani.
Nu includ obiective în termeni de preț, distribuție sau publicitate – acestea din urmă fiind doar o parte a strategiei de marketing și fiind folosite pentru atingerea obiectivelor de marketing.
Având în vedere specificul activității de marketing în bancă, principalele obiective ale acestor instituții sunt:
- Satisfacerea dorințelor clienților concomitent cu atingerea obiectivelor de afaceri ale băncii. Acesta este un aspect central al conceptului de marketing, fără de care obiectivele financiare ale băncii nu ar putea fi îndeplinite.
- Rentabilitatea - trebuie să existe un echilibru între satisfacerea clienților şi profitul băncii. Satisfacerea clienților nu poate fi realizată cu orice cost, trebuie să existe un echilibru între gradul de îndeplinire a dorințelor clienților şi câştigul realizat de pe urma efortului depus.
- Cointeresarea angajaților - implicarea personalului în realizarea obiectivelor băncii. Toți angajații trebuie să înțeleagă importanța marketingului şi să lucreze în spiritul conceptului de marketing. Acest lucru se poate face prin satisfacerea nevoilor angajaților, ei trebuind să devină conștienți de importanța controlului costurilor şi de cea a maximizării veniturilor.
- Responsabilitatea socială. Banca trebuie să fie conştientă şi sensibilă la comunitatea şi mediul în care funcționează. Banca deține un rol extrem de important în societate şi, în consecință, trebuie să aibă un comportament responsabil.
În așa mod, obiectivele de marketing trebuie să se bazeze pe obiectivele financiare ale băncii.
În esenţă, marketingul îşi propune atât obiective economice, cât şi obiective psihologice. Obiectivele economice ale marketingului bancar sunt:
- creşterea vânzărilor de produse și servicii bancare, creșterea cifrei de afaceri;
- creşterea sau menținerea cotei de piaţă. Cota de piaţă exprimă raportul procentual dintre vânzările unei bănci şi totalul vânzărilor sistemului bancar pe piaţă;
- majorarea profitului și a ratei profitului;
- creșterea nivelului investițiilor;
- reducerea riscului.
Obiectivele psihologice ale marketingului bancar sunt:
- crearea unei imagini favorabile a băncii şi a mărcii în rândul consumatorilor (imaginea de marcă sau firmă);
- fidelizarea clienţilor;
- creşterea gradului de satisfacere a clienţilor;
- creşterea gradului de cunoaştere a produselor şi serviciilor firmei.
Principiile marketingului bancar sunt realizate prin satisfacţia clienţilor și obţinerea de profit. Aceste principii se referă la:
- Maximizarea consumului – se consideră că rolul activității de marketing este stimularea la maxim a consumului, care va duce la maximizarea veniturilor.
- Maximizarea satisfacției consumatorului - trebuie să evidențieze latura calitativă a consumului
- Maximizarea posibilităților de alegere a consumatorului, presupune că varietatea produselor și serviciilor ce ar corespunde dorințelor clientului, să fie foarte mare, ceea ce conduce la creșterea costurilor și preturilor acestora; în condițiile veniturilor limitate (reduse), posibilitățile de cumpărare se reduc și nu mai putem atinge celelalte obiective.
- Maximizarea calității vieții, vizează nu numai cantitatea,calitatea,disponibilitatea și costul produselor și serviciilor, dar și calitatea mediului natural și cultural.
Unul dintre elementele centrale ale marketingului este mixul de marketing (4P+3P), prin care se definesc elementele pe care o organizaţie le poate controla şi care pot fi utilizate pentru satisfacerea nevoilor consumatorilor sau pentru o mai bună comunicare cu aceştia.
No comments:
Post a Comment